Pagina's

donderdag 18 april 2013

Jammie!

Jammie!! vast geen bestaand nederlands woord, maar wel datgene wat er wordt geroepen als de jongens hun portie brandnetel binnen krijgen. Hoe dat kan? Gewoon niet vertellen. De kunst van het weglaten noem ik dat. Je neemt een scheutje sterke brandnetelthee en mixt dit bijvoorbeeld met diksap. Vervolgens giet je het mengsel in een ijsjesvorm en zet ze in de vriezer. Jammie!
 Je kunt natuurlijk alle soorten kruidenthee gebruiken. Bij deze ijsjes gebruikte ik kamille met salie voor de zere keel van Riff.

Nog zo'n leuk gevalletje met abrikozen. Iedereen in dit gezin gruwelt van gedroogde abrikozen, maar zodra ik er jam (zonder suiker natuurlijk) van maak is het niet aan te slepen. Een beetje op een rijstwafel of op een komkommer. Jammie!
Je kookt gedroogde abrikozen in een pannetje water totdat ze zo zacht zijn dat je ze kunt  pureren met een staafmixer of met de hand. De gedroogde abrikozen nemen heel veel water op, dus let op dat ze niet aanbranden. Vind je de jam te dik worden dan giet je er gewoon water bij. Koel bewaren, dan blijft het een aantal weken goed.
Pannenkoeken is ook een wondermiddel. Pureer groente en meng dit door je pannenkoekenbeslag. Pompoen, gourgette en wortel gaat er zo in. Broccolipannenkoek, daar trappen de heren niet in. Dat gaat gewoon op de ouderwetse manier. Bord leegeten! Ach, arme kindertjes.

Hebben jullie ook van die trucjes?

6 opmerkingen:

  1. Nee, wegens geen kinderen ;)
    Maar je tips lijken me heerlijk!
    Liefs Els

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet echt. meneer lust enorm veel en benieuwd naar nieuwe dingen. Maar ik zie hier wat dingen voorbij komen die me rg lekker lijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inmiddels zijn ze al wat groter bij ons en durven ze steeds meer uit zichzelf te proberen. Maar snijbiet wordt hier nog steevast spinazie genoemd door mij (anders eet manlief dit namelijk ook niet ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahha kilo s verse tomaten in de zomer.. Daar maak ik ontzettend gezonde tomatensaus van

    BeantwoordenVerwijderen
  5. soep! even de staafmixer erin en het gaat vaak toch makkelijker.
    hoewel ik niet mag klagen hoor, ze eten goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja zeker: groentetaart! Andijvie/raapsteel/paksoy/snijbiet/ander groen spul in reepjes snijden & roerbakken. Goed uit laten lekken/ uitknijpen. Stuk of 4 eieren + flinke dot creme fraiche + geraspte kaas en/of spek erdoor. 3/4 uur bakken. Stukje mee in zoontjes broodtrommel voor tussen de middag.

    BeantwoordenVerwijderen