Pagina's

dinsdag 22 januari 2019

IJs


Net als de meeste Nederlanders hebben wij last van schaatskoorts. Zodra het ook maar even vriest kijken we rijkhalzend naar elke plas, kunnen we er al op?  De Zweden zijn altijd iets minder enthousiast, die zijn wel wat gewend, er is nog tijd genoeg, minstens tot half maart . 

Onze vreugde was groot toen een paar weken geleden  het keine meer dicht lag. Het blijft toch altijd weer bijzonder om over het ijs te glijden en het landschap vanaf een andere kant te zien. Een hele andere wereld.



Lief  heeft belsoten dat ze dit jaar wil leren schaatsen. Vorig jaar vond ze er niets aan en liet zich alleen maar vallen. Nu is ze zes jaar en vind ze dat ze alleen naar de overkant kan.


Er is trouwens nog veel meer leuks te beleven op het ijs.

Afgelopen zondag waagden we ons ook op het grote meer. Het is alleen zo moeilijk te zien of het ijs echt stevig genoeg is. Zelf ben ik nogal een bangerd. Hele scenario´s spelen er zich af in mijn hoofd. Gelukkig is er de ijsboor. Meten is weten. De Zweedse (ongeschreven)regel is , 10 cm voor schaatsen , 25 cm voor een vrachtwagen. Aldus de man, die heeeeel graag met de quad op het ijs wil. De kinderen willen dat ook. En ik? Ik zit met al die scenario´s in mijn hoofd.
Na een aantal boringen, her en der, kwam daar het sein van de ijsmeesters. We kunnen op het grote meer. 


6 opmerkingen:

  1. oh daar zou ik ook de kriebels van krijgen die doemscenarios heb ik ook zo in mijn hoofd. Maar als er ijs ligt is het ook weer o zo leuk , ik waag me er niet meer aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaaaa schaatsen!!! Veel ijsplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op zijn zweeds schaatsen he? : altijd wind mee, rechtop, lang touw, stavar en ispikar meenemen! Veel plezier daar!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En geniet je nu van de Zweedse Lente? Hier ontluikt elke boom en plant. Heerlijke tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammer dat we niets meer horen. Ik genoot altijd van je schrijfsels en plaatjes. Ik hoop dat alles goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I really like it and I hope there is something new

    Slot Online

    BeantwoordenVerwijderen