Pagina's

maandag 8 juli 2013

Moestuinmaandag, 8 juli 2013

Vakantie! De zon is er en ik geniet van de groene wildernis om ons huis. Zes weken geen school, heerlijk.
Beetje rommelen, uitstapjes maken en genieten wat de tuin te bieden heeft.

In ieder geval is er munt, heel veel munt. Volgens lieve buurvrouw koste een kopje verse muntthee tijdens haar vakantie 3 Euro, 3 EURO!!!!!!! Ga maar een terrasje openen voor mijn deur.
De malva bloeit verschrikkelijk mooi dit jaar. Elke avond pluk ik de grootste bloemen om ze te laten drogen op het droogstation. In het najaar wil ik er wol mee gaan verven.
De sla in de voortuin gaat vandaag naar de kippen. Begint na de derde keer oogsten wel een beetje bitter te worden. De rucola staat er ook in bloei. De helft mag blijven staan voor het zaad. De rest gaat naar de kippen.
De aardbeien uit de bak die ik kocht bij het tuincentrum, maar liefst 12 plantjes, smaken SMERIG! Ze zien er prachtig uit, maar smaken naar zeepsop. Wat een teleurstelling. Gelukkig heeft lieve buurvrouw heeeel veeel aardbeien en krijg ik in het najaar uitlopers hier van. Haar aardbeien zijn vrij klein, maar heerlijk zoet. Zoals het hoort.
Verder proberen we zoveel mogelijk uit de tuin te eten. Beschuitje rucola pesto.
Snack komkommertjes.
 Snijbiet
We aten de afgelopen 2 weken, 3 keer andijvie stampot. Dat was geen straf, want wat was het lekker. Ook zijn er volop radijzen en zijn de rode besjes bijna klaar.
Deze spontane opgekomen groente,  ganzevoet, is heerlijk rauw door de salade of roergebakken.
 En zo zien mijn vingers er dus uit, ook na het afwassen. Gelukkig heb ik voorlopig geen chique dineetjes op de planning.


Wil je ook je groentetuin met ons delen? Laat een bericht achter bij de opmerkingen en ik zet een link neer in onderstaande lijst.

Moestuinmaandag, 8 juli 2013
(in willekeurige volgorde)



19 opmerkingen:

  1. Leuk om te zien/te lezen, ik doe weer mee! Groetjes, Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg he, die vingers... Zo had ik met veel moeite eindelijk mooie nagels maar ze breken en het in onhandig met al dat moestuinzand eronder... :(
    Jammer van je aardbeien.
    Ik doe ook weer mee met de moestuin maandag!

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/07/08/moestuin-maandag-9

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aaah die spekkige handjes van Madeliefje <3

    Fijn dat je al zo veel uit je tuin kon eten! Lekkah :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaa! mijn vingers zien er ook zo uit. Heerlijk toch?
    wat een feest die moestuinen van ons!

    Ik doe ook weer mee vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihi, die vingers, heel herkenbaar. En wat jammer van je aardbeien.

    Bij mij vandaag ook weer moestuinmaandag: http://nietdromenmaardoen.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow!! Morgen ga ik voor de tweede keer snijbiet oogsten, heb er zin in!! De sla en bieten gaan prima, maar de courgettes hebben er maar geen zin in: veel blad, geen bloemen. NOU!!! Wat zonde van de aardbeien. Wij aten thuis altijd alleen maar zomerkoninkjes (tsja, Brabants hè) en die zijn gegarandeerd lekker!
    Groetjes, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wow wat een heerlijke oogst. Balen van de aardbeien! Ik had vooral heel veel kleine mini beitjes en meer niet. Geen lekkere grote :(
    En als ik jouw foto zo zie heb ik ook ganzevoet in de tuin... manlief heeft het als onkruid uitgetrokken of ingespoten met verdelger. Volgende keer maar even tegenhouden.
    Nu snel verder met schrijven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zul jij rijk worden van je munt. Oh nee dat ben je al :).

    Wat leuk dat wol verven. Ga je hopelijk over bloggen t.z.t. ?!

    Vakantie hier, dus ruim voor middernacht mijn mm-bijdrage bij evensneltussendoor.blogspot.nl :D.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie net dat het linkje naar de blogpost van gisteren staat, dit is de link van de moestuinmaandag: http://blog.kralalien.nl/2013/07/08/moestuinmaandag-8-juli/ :)
    Oh en ik heb ook zo'n fortuintje aan munt in de tuin! Heerlijk he, lekker gratis onkruid drinken ipv duur! Zo staat er nu ook lekkere ijsthee in de koelkast te koelen, groene thee met sinaasappel, beetje honing en schijfjes citroen, limoen en sinaasappel... verheug me er nu al op! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat jammer van die aardbeien. Maar de rest ziet er geweldig uit en zal ook wel heerlijk smaken! Ik had munt in de tuin, maar heb eigenlijk niet genoeg plaats voor zo'n woekerende plant. Volgend jaar wil ik dat soort dingen in potten gaan kweken.
    En die vingers... hier hetzelfde. Tegen de tijd dat ze schoon zijn moet ik dringend weer eens iets in de tuin gaan doen ;-)
    Ik doe ook weer mee: http://geertrude.blogspot.nl/2013/07/in-mijn-moestuin.html

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De malva.... wat een prachtige bloem waar je mee gaat verven! Ik blijf je 'volgen', want ik ben benieuwd naar kleur en resultaat en naar de wol..... Spin je zelf je wol?
    Oh en die vieze... mooie handen herken ik!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een beetje laat... maar we zijn er weer bij vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jammer van die aardbeien maar je hebt wel een hele lieve buurvrouw zeg!
    Wat groeit alles goed en lekker ook wat je er mee maakt. Ik doe ook weer mee aan de mtm, aan de late kant maar het is nog steeds maandag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zonde van je aardbeien, 'k heb dan niet veul maar ze smaken gelukkig wel,
    overigens.... 'k doe ook weer mee,
    http://kniepertie.blogspot.nl/2013/07/maandagse-moestuin.html
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat is die malva mooi! Munt doet het hier ook goed, ik heb het idee dat dit het enigste kruid is wat de slakken niet lusten.
    En ook ik doe weer mee, deze week.
    http://wiccasan.blogspot.nl/2013/07/moestuinmaandag_8.html

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Er zijn vast wel fietsers bij jullie die een kopje muntthee lusten. En dan schotel je ze meteen die vieze aardbeien voor ;-)
    Wel jammer. Mijn aardbeitjes zijn inderdaad niet groot maar wel superlekker. Maar geen idee welk ras het was.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Woeiiii: jij hebt al veel lekkere dingen. Rucola pesto is zaaalig:)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat blijf ik het toch heerlijk vinden, dat geloer in andermans moestuin. Jammer genoeg moet ik het door omstandigheden nu met een balkon vier hoog achter doen, maar zelfs daar lukt het me wat voer bij elkaar te laten groeien! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuk blog heb je! Kwam via via bij je terecht en heb net lekker wat berichten zitten lezen. Ik kom zeker terug!
    Jammer van de aarbeien! Wij hebben bij een kleine dieren(tuin,etc)winkel hier in de buurt in mei aardbeienplantjes gekocht. Daar zitten ook kleine aardbeien aan(ook omdat het het eerste jaar is) maar ze zijn verrukkelijk!! Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen