Pagina's

dinsdag 8 oktober 2013

Moestuinmaandag week 42

Er wordt nog hard gewerkt buiten. Groentebedden schoonmaken en losmaken. De laatste sla en andijvieplantjes gaan de grond in onder een stuk fleecedoek. Er wordt nog geoogst in de tuin, in het wild en gevonden langs de weg. Volle dagen, buiten met heerlijk najaarsweer.






De groentebedden zitten ook boordevol wormen, tot grote vreugde van de kinderen en de kinderen die komen spelen. Er staan al drie wormenpotten in huis.


Vul een glazen pot voor driekwart met aarde. Zoek een paar wormen en doe deze in de pot, zorg dat de aarde vochtig is en leg een laagje herfstbladeren op de aarde. Als je de pot afdekt met een theedoek zie je dat de wormen gangen gaan graven en de bladeren naar beneden trekken aan de zijkanten van de pot. Na twee tot drie dagen kun je de wormen het beste weer vrij laten in de tuin.  Zorg dat de aarde niet uitdroogt en dat er genoeg bladeren te eten zijn. Veel plezier, succes gegarandeerd bij kinderen.

Wat valt er allemaal nog te halen uit jouw tuin, balkon of buurt. Zelf gekweekt of geoogst in het wild. Laat ons meegenieten en leren. Laat een link achter bij de opmerkingen en ik plaats het in onderstaande lijst. Leuk!




13 opmerkingen:

  1. Mooi!!! Wat heb jij heerlijke harde werkers. Bij ons heet het wormenhotel Hotel de Koperwieck ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een paar handen extra kun je wel gebruiken, mooi dat de kinderen zo goed meewerken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kinderen trekken altijd hun eigen plan, een poosje meehelpen, spelen (of ruziƫn ;-) ), weer helpen, spelen etc.
      Ach eigenlijk doe ik het zelf ook zo :-))))

      Verwijderen
  3. Wat geweldig allemaal, heerlijk zo'n tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk, zulk mooi oogstweer! En al die helpende handjes zijn ook fijn.
    Ik vraag me alleen af (voor mijn eigen tuin, volgend jaar): krijgen die sla en andijvie nog wel genoeg zon op deze manier?
    Dat wormenhotel vind ik briljant. Had ik dat maar geweten toen de kinderen klein waren, die zouden dat prachtig gevonden hebben.
    Een moestuinupdate heb ik niet deze week, wel een paar foto's van de tuin bij ons tijdelijke huisje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om zo met z'n allen in de tuin bezig te zijn.En er valt nog best wat te oogsten. Fijn die mooie herfstdagen die we nu hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldig idee, zo'n wormenpot. Dat vinden mijn kinderen vast prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel leuk die potten! Ons huis is al zo vol :). Prachtig die wroetende kinderen en oogst. Ook nog een walnotenboom in de buurt?

    Ik ben even ondergedoken. Geen moestuinmaandag dus, omdat mijn blog uit de lucht is. De kwetsbaarheid die gepaard gaat met bloggen werd weer overduidelijk. Ik denk na over een doorstart en meld mij vast weer met mijn tuin <3.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, verelend! Mail me maar als je ergens anders gaat bloggen. Mag graag bij je lezen. (hvampting@gmail.com)

      Verwijderen
  8. Wij hebben tegenwoordig een wurm garden! als alternatief voor compostbak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben benieuwd! Gaat S. er een podcast over doen? Lijkt me leuk.

      Verwijderen
  9. Wat een leuk idee van die wormen pot, we moeten ons tuintje nog leeg halen, dus dan zullen we ze ook wel tegen komen ;)
    Je vroeg om links? Hier een van onze wildpluk/raap avonturen
    Groetjes Ilse http://uitmijnkeukentje.blogspot.nl/2013/10/walnoten-en-wederom-het-perenlaantje.html

    BeantwoordenVerwijderen