Pagina's

zaterdag 21 oktober 2017

Geopend

Waar is de composthoop? Een vraag die de man mij elk weekend stelt als hij er is. Meestal heeft hij dan een bak in zijn handen met groente resten. Weet ik nog niet, gooi maar ergens neer, is dan steevast het antwoord inclusief een verhaaltje over dat een composthoop nu even niet tot mijn prioriteiten behoort. De man neemt dat , gooi maar ergens neer, heel letterlijk en gooit de groenteresten  dan buiten ergens neer. Geen problem op ons grote erf, het rot heel snel weg.

Het werd wat anders toen de man onofficieel de boom aan de weg tot composthoop maakte. De kinderen hadden het snel in de gaten en dumpten ook alle fruitresten op die plek. Niet echt een fijn gezicht als je onze oprit op reed, in mijn ogen.  Maar ja, had ik maar zelf een plek moeten aanwijzen. Op een gegeven moment werkte dat zinnetje niet meer. Helemaal niet toen de buurhond voorbij kwam rennen met een bananenschil in zijn bek (en de buurman rende er achter aan). Oeps, tijd voor een officiĆ«le  composthoop. Officieel is een groot woord.  De composthoop is voor ons de plek waar tuin en groente afval wordt gedumpt. Niets meer en niets minder. Geen hekjes erom, bakken of systemen, gewoon een berg.  Het liefst zou ik alles bij een toom kippen willen gooien, de beste compost makers ooit . Helaas hebben we nog geen kippen , ook dat staat even niet op onze prioriteiten lijst.  Wil je meer weten over kippen als compostmakers? Kijk dan eens Hier of  Hier.

Een plek voor de composthoop, niet te ver van het huis, maar ook niet te dichtbij. De plek was snel gevonden en het echte werk kon beginnen.
 Snoeien

bruggetje  en paadje maken

eerste materialen vervoeren

 en tot slot de doop met groenteschillen.

Hierbij verklaar ik de composthoop officieel  geopend.

9 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met de opening van je composthoop! Groots moment! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat het nu geregeld is. Een composthoop aan het begin van de weg naar je huis vind ik ook niet zo charmant ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. :-) Op 1 van de campings in Zweden was met wat bielzen een afscheiding gemaakt om de composthoop heen. Zag er ook wel handig uit.
    Wij hebben in onze tuin (midden in een woonwijk) een compostvat. Iets frisser vinden wij (want redelijk dicht bij huis) en ander sleept de hond alles mee denk ik ;-p

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beetje uit het zicht is dan ook wel weer netjes. Maar fijn hoor, hopelijk heb je gauw profijt van!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, ja, kan niet elke dag feest zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Helena. Ik maak een filmpje over halloween en daar heb ik een foto van een uigeholde biet voor nodig. Ik heb er een gevonden, ergens in je blogs en ik zou deze willen gebruiken in het filmpje. Het is niet voor commercieel gebruik. Ik maak als vrijwilliger (onbetaald) filmpjes voor de lokale televisie in Zeeuws Vlaanderen. Vind je het goed als ik de foto gebruik? De omroep heet RTV Scheldemond en is ook op facebook te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bennie, sorry voor de late reaktie. Bij deze, als het nog nodig is, mijn achteraf toestemming.

      Verwijderen