Pagina's

donderdag 19 oktober 2017

Lesje vedspis

Pang! Ik schrok me rot, terwijl ik aardappels stond te schillen aan het aanrecht. Wat nu weer?  Het kwam ergens uit de buurt van de vedspis die brande. Meteen moest ik aan een aflevering van 'The good life ' denken waarin het houtfornuis ook rare geluiden maakte en vervolgens een hele lading roet uit de kachel kwam. Kijk even bij 4 minuten en 20 seconden voor wat ik bedoel.


Afijn, na een paar minuten kwam er geen roet spontaan naar beneden noch stond de keuken blauw. Na nader inspectie bleek een plaat in het stookcompartiment helemaal krom en een gat te hebben. Inte bra!



In het stookgedeelte van de vedspis zitten 2 beschermplaten, een aan de linker en een aan de rechterkant. De ene kant beschermt de wand van de oven en de andere kant de wand van de watertank, afhankelijk van hoe de vedspis gebouwd is. Hier onder een filmpje van onze vedspis (klik hiervoor op de afbeelding). De watertank zit links van het stookcompartiment en de oven rechts.
.

A post shared by Helena from the North (@helenafromthenorth) on

Van de schoorsteenveger, die toevallig die week langs kwam, kreeg ik een adres in de buurt voor het bestellen van losse onderdelen. Deze beschermplaten moeten ongeveer om de 10 jaar vervangen worden. Weer wat geleerd.

Rara, welke is nieuw en welke is oud?


Van de bovenkant kun je de plaat goed zelf vervangen. Fijn.Nu kan ik weer met een gerust hart kokerellen.


6 opmerkingen:

  1. Dat was schrikken!. Gelukkig dat het gerepareerd kon worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig dat het weer makkelijk gemaakt kon worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig dat het weer makkelijk gemaakt kon worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hebben wij ook gehad in onze houtkachel. Vuurplaten kapot, wisten ook niet dat dat kon :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. :-) gelukkig wat het te maken allemaal :-)

    BeantwoordenVerwijderen