Pagina's

dinsdag 27 maart 2018

Gedoe met water


Voor je het weet sta je op maandagochtend in de sneeuw water te putsen uit de bron. Fijn dat Ibbeltje nog even met me meeloopt, het sneeuwt, bleh. De buurtpomp is stuk, sinds zaterdagochtend en het is nog niet gelukt om hem te maken. De buurt zit zonder water, onhandig. Het grappige is dat niemand klaagt of het een drama vind. Je mag immers water tappen bij het benzinestation, daar zit een buiten aansluiting.  De voorzitter van onze buurt-waterpomp-vereniging doet zijn best, hij is er mee bezig. Dat roept hij tenminste telkens vanuit zijn busje als hij voorbij rijdt en mij ziet putsen. Nou, dat geloven we dan maar. (om eerlijk te zijn geloof ik dat het nog wel even gaat duren, op zijn värmlands )



Wij doen het met water uit onze bron achter in de wei en gesmolten sneeuw.  De sneeuw staat te smelten op de vedspis. Ziet er wel gezellig uit. Voor het koken en drinken hebben we toch maar wat flessen water ingeslagen. Er drijven ietwat teveel ondefinieerbare dingetjes in het gesmolte water.

Ik zal meteen even melden dat het zondag wafeltjesdag was in Zweden. Bij gebrek aan een wafelmaker, bakten we poffertjes. Ook lekker. Nee, daar heb je geen pak van een gerenommeerd merk voor nodig. Pure afzetterij, zou mijn moeder zeggen. Recept poffertjes : 300 gram bloem met 3 theelepels bakpoeder, een snufje zout, 1 ei, beetje vanillesuiker , tussen de 2,5 en 3 deciliter melk en een scheutje olijfolie. Alles in deze volgorde door elkaar mengen.

 Nog tips voor als je ooit water uit een put moet halen. Plastic emmers zijn onhandig, die zijn niet zwaar genoeg en vullen zichzelf niet. Op mijn verlanglijst voor de kringloop staat vanaf nu een zinken emmer. Nog een tip is dat als je ver voorover moet bukken in de put, in mijn geval dus om de emmer onder te dompelen, je wel zorgt dat je bril niet van je neus glijdt. Het scheelde niet veel of mijn bril was in de put beland. Doe de emmers vooral ook niet te vol met water. Dat is een garantie om met natte broekspijpen bij de keukendeur aan te komen.

De conclusie is dat wij  zo lekker ge/verwend zijn met onze systemen. Alles kan een keer uitvallen en dan?Mopperen op degene die wij daarvoor verantwoordelijk achten? En als die het eens laat afweten? Of toch maar een beetje zelfredzamer worden? Wel een fijner idee, dat laatste. Binnenkort maar eens het water uit de bron laten testen, of het drinkbaar is. Zal mij benieuwen. 

Waar komt jouw water vandaan?

15 opmerkingen:

  1. Haha wat een goeie tips! Mijn bril zou ook in het water vallen, want je zweet natuurlijk, van al dat water putten ....

    En ik doe de emmers (bij de sloot) ook altijd veels te vol en heb OOK altijd natte broekspijpen.

    Ik zou wel zo'n ding voor op je schouders willen, zo'n juk, jij niet? Dat tilt veel makkelijker. Misschien kan je er zelfs mee rennen :D

    Ook ge-wel-dig dat er een meneer is die Voorzitter is van de Buurt Waterpomp Vereniging. Jullie boffen maar.

    Leuke berichtjes weer uit Varmland. Nu alleen nog wat vaker schrijven Helena! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. pffft wat een gedoe is ibbeltje de gans ?? :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ibbeltje is de kat op de eerste foto. Ze is net een hond en volgt mij overal op het erf.😀

      Verwijderen
  3. als het water dan toch uit valt, is het wel heel fijn dat je een put hebt! ik zou aangewezen zijn op de regenton

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat een regenton heel belangrijk is. Fijn water voor plantjes en onszelf als het nodig is.

      Verwijderen
  4. Oei! Gelukkig komt het water bij ons uit de kraan, verzorgd door het waterleidingsbedrijf. We hebben wel eens zonder water gezeten, maar nooit langer dan een paar uur. Ook dan sta je raar te kijken als je ‘s morgens nietsvermoedend thee wil gaan zetten en 2 man een douche willen voor werk/school. Inderdaad ge- en verwenning. Ik heb sindsdien ook altijd een paar flessen water in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat drinkwater is echt onmisbaar. De was, afwas en vooruit de douchebeurt kan wel even wachten.

      Verwijderen
  5. Oef wij zijn vreselijk verwend hoor. Gewoon uit de kraan geregeld door het waterleidingbedrijf. Het is zo vanzelfsprekend maar goed om eens over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik dit lees voel ik me wel verwend. Water komt hier gewoon uit de kraan. En eigenlijk is dit voor ons zo vsnzelfsprekend dat je vergeet dat die systemen ook kunnen falen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, lekker dan. Gelukkig is er sneeuw. Vorige week wel mijn buurvrouw helemaal verrast met het idee dat we ook thee konden zetten van sneeuw toen het water eraf was :D
    In het vorige huis hadden we een bron in de kelder. Prima water zo lang de boer het veld ernaast niet had gegierd, dan rook het toch een paar dagen typisch.
    Nu gewoon via de waterleiding. Er is hier altijd wel water uit de buurt. Ik heb mijn dure zwitserse waterfilter aan mijn broertje gedoneerd voor nood.
    Is het al weer terug?
    En jeej, ik kan reageren! Eindelijk! (ja fijn. boeiend enzo)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Uit de kraan haha. Er staat hier nog geen regenton, maar het is de bedoeling dat er dit voorjaar/zomer eentje in de tuin komt. Ik heb ongeveer 10 liter water in de voorraadkast staan, voor noodgevallen. Maar ja, da's ook zo op met z'n 3tjes en een hond.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ooit gaan we hierachter nog eens een put slaan....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallooooo Helena! Schrijf je nog es?? hoe gaat alles daar?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha! Hoe gaat het met jullie? Aan het genieten van lange lichte zomerdagen? :-)

    BeantwoordenVerwijderen