Pagina's

maandag 19 maart 2018

Zondag

Het heeft ook nog wel wat voordelen dat de winter lang blijft hangen. De bult afsuizen met een maarts zonnetje dat schijnt op je gezicht  is net even fijner dan in januari met echte winterse temperaturen. De lange winter en de mega hoeveelheid sneeuw die is gevallen, is dan ook het gesprek van de dag onderling in het dorp. Ze zullen het wel weten, die Zweden, ik woon hier net en knik bij elk gesprekje maar van ja, het is toch wat.
Hoewel mijn handen jeuken om onze moestuin weer op te starten en te beginnen met het schilderen van het huis, zal ik toch nog even moeten wachten. De temperaturen zijn nog veel te laag. Zelfs voor  binnen voorzaaien. Tien graden celcius is niet ongewoon sochtens in huis. Geduld, geduld. 

Dan nog maar een zondagse wandeling en staren over het ijs aan de voet van de grafheuvel aan de weg. Het ijs kraakt, kreunt en zingt. Het ene moment lieflijk met futuristische geluiden, het andere moment met een enorm lawaai alsof er een straaljager over komt. Laatst gebeurde dat terwijl ik op het ijs stond, jeetje, ik wist niet hoe snel ik van het ijs af moest komen. De man en kinderen lachten zich helemaal slap. We hadden net gezien dat het ijs meer dan 30 cm. dik was en ze begrepen mijn reactie niet echt. Noem het maar instinkt ;-)




7 opmerkingen:

  1. Het heeft allebei wel wat. Winter en voorjaar. Ook hier liever even weer wat meer warmte, maar zoals je al zei: geduld.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oo die geluiden! Ik schrik er altijd van haha. Maar het heeft niks met de dikte van het ijs te maken dus :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ligt er aan welk geluid je hoort. Ijs kan kraken omdat het scheurt doordat het te dun is of omdat het uitzet en daarna gaat kruien. De futuritische geluiden hoor je bij dun en dik ijs, hoewel bij dun ijs harder.

      Verwijderen
  3. Grappig dat ook in Zweden het weer zo'n onderwerp van gesprek is : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat 'het weer' in elk land wel een goed gespreksonderwerp is. Dat is vast al eeuwen lang zo. Grappig eigenlijk.

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen