Pagina's

donderdag 16 mei 2013

Eerste mega oogst

De eerste mega oogst is binnen. De maggiplant (lavas) was echt uitgegroeid tot een gigantische plant. Het plukken was echt een leuk klusje. We lieten de helft zelfs staan. Wauw, wat is er veel! Alles ligt nu te drogen, zodat het straks tot poeder kan worden gestampt en weer gebruikt kan worden voor kruidenbouillons.
Las hier over zelf groentebouillon poeder maken. Lijkt me leuk om te proberen, maar dan zonder apparaat. Kruiden zijn makkelijk aan de lucht te drogen, maar van groenten weet ik het eigenlijk niet. Op een peper en wortel na heb ik nooit verder geĆ«xperimenteerd. Ga het toch maar eens proberen, want bio (groenten) bouillonblokjes worden hier best veel gebruikt. Als we het zelf kunnen maken met groenten uit de tuin, graag! Weet ik precies waar ons eten vandaan komt, wat er in zit en wat er mee is gebeurt. Is er minder afval, voedselkilometers en blijven er weer wat extra centen in de knip. Fijn!

8 opmerkingen:

  1. Leuk idee ,ik heb het genoteerd en ga zeker en vast ook eens aan de slag volgende week!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, dat is nogal een bos! Ik heb nog een klein plantje staan, maar daar zat ook al flink de groei in.
    Bouillonpoeder vind ik ook wel wat, ik zal de komende tijd eens kijken of ik genoeg kruiden kan verzamelen om dit te maken. Dank je wel voor het idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker leuk idee - om te onthouden! Ik hou het voorlopig nog even bij bio-bouillonpoeder uit de natuurwinkel. Genoeg te doen in de moestuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik gebruik die Wurzl bouillon blokjes. Die zijn niet echt heel erg duur.
    Wat ik ook wel doe is van Lavas/rozemarijn/tijm een bouquetje maken en dat een uurtje in twee liter water een beetje laten ploppen krijg je echt heerlijke soep van. Die Lavas kun je ook heerlijk aan de groentesoep toevoegen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat geweldig! En ook ik ben helemaal voor om zelf bouillonpoeder te maken. Laat je het weten als je het gemaakt hebt? Wat is moestuinieren toch geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is een mooie tip, ik wist helemaal niet dat het plantje bestond! Houd je ons op de hoogte van hoe het malen gaat enzo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk. Ik had nog wat gedroogde salie en dat was zo fijngestampt tot poeder in de vijzel. Heb dus goede hoop. Wordt vervolgd.

      Verwijderen
  7. lekker! In een verleden had ik ook zo'n megastruik lavas staan. Nu staat er een heel kleintje, maar het groeit als kool.

    BeantwoordenVerwijderen