Pagina's

dinsdag 25 juni 2013

Vlierbloesem hier, vlierbloesem daar

Vlierbloesem spotten, tijdens een wandeling langs de weg en vervolgens plannen maken wanneer te plukken en wat te maken.
Gisteren was het zover en baande ik samen met Riff (die eigenlijk ziek was) een weg door de brandnetels naar de met bloesem overladen struik. We plukten een emmertje vlierbloesem en pikten onderweg meteen wat rozenblaadjes mee.
Nu is er vliebloesemchampagne, vlierbloesemdiksap (laat een kleine week een aantal bloemenschermen in diksap trekken) en vlierbloesemsiroop in de maak.
 Een gedeelte van de bloemen ligt te drogen voor thee.

Voor lol met rozenblaadjes kun je hier kijken.
Iemand nog meer leuke ideeën of zal ik wachten tot de bessen er zijn?





7 opmerkingen:

  1. Vlierbessensiroop...... Met een natuurlijk antibiotica, waardoor je zonder ziek te worden de winter door komt! Ik deed het de afgelopen twee jaar, en of het nou aan de bessen lag of aan voldoende opgebouwde weerstand; Wij werden niet ziek, dus ik zou zeggen laat nog wat van de bloesem zitten en wacht op de bessen!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vlierbloesemsiroop is zo lekker! Maar de bessen zijn ook zo mooi om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vlierbessensiroop is ook erg lekker toch?
    Het valt mij altijd weer op dat vaak de simpelste dingen zo prachtig zijn. Neem nou dat bovenste plaatje van deze post. Ik vind dat echt een genot om naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. m'n champagne word vanavond gebotteld, spannend !!! en de tweede keer siroop staat in de maak, lekker allemaal he?, we hebben nu een ;lekker voorraadje met siroop , ook lekker voor t koude seizoen om te hebben, gratis he? , de grolschflessen liggen nu in t water om schoon te worden. geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb al 6 liter siroop gemaakt en de helft weggegeven. Komend weekend maak kik nog een paar liter want het wordt hier veel gedronken en het is een goede dorstlesser. De bessen gebruik ik ook weer en daar maak ik ook siroop van

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was overal zoveel vlierbloesemsiroop wat de klok sloeg dat ik afgelopen weekend ook maar eens een poging heb gewaagd. Ik verwachtte een hoop troep en gedoe, maar het was zo gebeurd, en is prima gelukt. Wist niet dat het zo simpel was! Vind trouwens dat de vlier er prachtig bij staat dit jaar, de bloesem is in jaren niet zo mooi geweest. (En dan komen wij met onze snoeischaren...)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk, al dat gratis gezonde spul uit de natuur!
    Nog een tip(je) met vlierbloesem, doop de bloesem met steeltjes en
    al (de hele tros dus) in pannenkoekenbeslag, even bakken en je hebt lekkere pannenkoekjes.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen