Pagina's

vrijdag 24 oktober 2014

Revolutie



Kijk, daar zoek ik nu al jaren naar, hoe te boeren (tuinieren) door bijna niets te doen.
Het kan echt volgens meneer Fukuoka, gewoon alles op zijn natuurlijke manier laten groeien. Niet meer snoeien, geen bodem meer omspitten, geen extra voeding meer geven, geen onkruid wieden en geen gebruik van chemische middelen. 
Terwijl ik het boek lees word ik steeds enthousiaster; inderdaad, natuurlijk en  heel logisch allemaal,waarom denken zo weinig mensen hierover na? Een nieuwe revolutie zul je denken. Revolutie, ja! Nieuw, nee! Het boek is geschreven in 1975, mijn geboortejaar. Als dat geen hint is dan weet ik het ook niet meer.

Het boek 'Natural way of farming' van Masanubo Fukuoka staat nu met stip bovenaan op mijn verlanglijstje. Het is een uitwerking/ how-to van de  one straw revelution. Kan gewoon niet wachten om er in te duiken. 


1 opmerking:

  1. Nou ja, waarom doen we nou zo moeilijk? :-)
    Ik vermoed wel dat het zoiets is als wat ze tegenwoordig permacultuur noemen, en dat het in het begin heel veel werk is om zo'n tuin aan te leggen. Het echte nietsdoen begint waarschijnlijk pas later?

    BeantwoordenVerwijderen