Pagina's

woensdag 14 december 2016

Boeken, boeken, boeken

Het is bijna weer zo ver. Nog even, ergens in januari,  en ik word weer een jaartje ouder. Van mijn ouders krijg ik altijd wat centjes cadeau die steevast gebruikt worden om boeken te kopen. Ik ben namelijk dol op boeken.  De meeste boeken die ik lees komen uit de bibliotheek, maar er is ook een groot aantal dat niet te leen is. Het hele jaar door verzamel ik titels die ik graag zou willen lezen en rond mijn verjaardag, na wat wikken en wegen en centjes tellen,worden deze boeken besteld. Meestal zijn het er 3 of 4.

Vandaag ruimde ik de boekenkast op en realiseerde me dat de meeste boeken, gekocht van mijn verjaardagscentjes, een hoog zelfvoorzienend en doe-het-zelf gehalte hebben. Dat de boeken bijna een weerspiegeling zijn van het pad dat ik afleg. Begonnen de man en ik ooit met kruiden kweken op ons balkon, zijn we nu toch aardig op weg naar het realiseren van ons eigen keuterboerderijtje.  Veel kennis die we gebruikten komt uit boeken. Groente verbouwen, kruiden kweken, leven rond een houtkachel, bouwen en verbouwen,kippen houden en slachten, kleding maken, alles hebben we gedaan met een boek bij de hand.

Misschien is het even leuk om een kijkje te nemen.

Allemaal boeken waar ik veel van geleerd heb en die me inspireren om nog meer zelfvoorzienend te leven. (ik weet niet of zelfvoorziend de juiste term is, maar daar moet ik nog maar een keer over schrijven). Het lijkt me leuk om deze boeken eens in de schijnwerpers te zetten. Niet allemaal tegelijk, maar laten we zeggen, elke week eentje?

Als eerste een boek dat er qua vormgeving niet uitziet, maar betreft inhoud geweldig is.  ' Preserving food without freezing or canning' . In eerste instantie dacht ik dat ik een kat in de zak had gekocht.


Het boek is uitgegeven door Terre Vivante, een ecologisch educatief en onderzoekscentrum in Mens, Frankrijk. Naast boeken geeft deze organisatie ook een tuinmagagzine uit, Les quatre saizons du jardinage. In een van de edities plaatste de redactie een oproep om  recepten te delen voor het conserveren van de oogst. De redactie werd overstelpt met recepten, vaak doorgegeven van generatie op generatie. Na een strenge selectie zijn er 250 recepten gebundeld. 
De receprten zijn zo natuurlijk mogelijk. zo weinig mogelijk verhitting en vriezen is gebruikt, zodat de oorspronkelijke smaak en voedingswaarde bewaart blijft. Een ander criterium was dat de bewaarmethode makkelijk uit te voeren moet zijn thuis en dat de ingrediënten lokaal verbouwd moeten kunnen worden.

De recepten zijn onderverdeeld in 9 bewaarmethoden
- opslaan in zijn geheel 
- drogen
- fermenteren
- in olie
- in zout
- in azijn
- met suiker
- in zoet-zuur
- in alcohol
De bewaarmethoden worden elk toegelicht, inclusief voedselveiligheid en waar je op moet letten.
Achterin in het boek is een schema te vinden welke methode gebruikt kan worden voor welke oogst.


Het leuke van het boek is dat er geen precieze recepten in staan. Het zijn meer kleine verhaaltjes met daar onder de naam van de inzender van het recept. De tekst is ook zoveel mogelijk 1 op 1 overgenomen van de ingezonden brieven.

Ondertussen heb ik al verschillende recepten geprobeerd uit het boek en krijg er steeds meer schik en handigheid in om de verschillende bewaarmethodes te gebruiken. Nu hopen dat we binnenkort weer een grote groentetuin hebben en ik helemaal los kan gaan met het boek.
Geen kat in de zak dus, maar een waardevolle aanwinst met een schat aan informatie. 


Verder staan er in de boekenkast ook nog kinderboeken.
Kinderboeken lenen we voornamelijk  bij de bibliotheek. Toch zijn er een aantal favorieten die we zeker overal mee naar toe zullen slepen, waar we ook wonen.
Het bovenste boek van de stapel  ' Samen op het eiland Zeekraai'  van Astrid Lindgren is bijzonder voor ons als familie. Vier jaar geleden las ik het boek voor tijdens onze kampeervakantie op Texel. De jongens (Lief was nog maar 5 maanden) hebben het nog steeds over de passages uit het boek die ik voorlas terwijl het s nachts buiten onweerde. Familie sentiment op en top. Laat ik eerlijk zijn, het is gewoon een heerlijk kneuterig Zweeds verhaal.

De boeken voor mijn komende verjaardag zijn al besteld en afgeleverd. Afgeleverd bij mijn ouders in Nederland. Het is nog even volhouden tot kerst. Dan kan ik weer mijn tanden zetten in vers inspirerend materiaal. Ik kan bijna niet wachten.

1 opmerking: