Pagina's

zaterdag 28 mei 2011

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.........- deel 2


en het is: paardebloemensiroop, hondsdrafpesto en brandnetelsoeptaart.
Op de planning stond een brandnetelsoepje, maar dat is niet zo'n goede zet in huize HK. De mannen blieften alleen maar groeten-, tomaten- en kippensoep dus stapte ik over naar plan B, een brandneteltaart die gepresenteerd werd als spinazietaart (oeps). Nou wat hebben wij gesmuld, er was geen kruimel over.

Nodig:
- bladerdeeg of eigenmaakte korstdeeg
- 4 eieren (onze kippen leggen aan de kleine kant gebruik 3 als je grote eieren hebt)
- kaas om te raspen
- twee grote eetlepels creme fraish (of een grote scheut melk)
- een vergiet vol brandneteltopjes
- kastanjechampignons voor de vegetarische versie, stukjes spek voor de vleeseters en voor de bourgondiers? gewoon champignons en spekjes
- boter om ovenschaal of bakblik mee in te vetten
- zout en peper
- teentje knoflook

Was de geplukte brandnetels goed schoon en doe ze met een klein laagje water in een pan. Breng het geheel aan de kook en laat het een paar minuten doorpruttelen terwijl je er zo nu en daar doorheen roert. Proef of de prik van de bladeren af is en giet vervolgens het water af.

Snij het knoflookteentje fijn en bak deze met de champignons en/of spekreepjes even aan. Voeg aan het eind ook de brandnetels toe en meng het geheel goed door elkaar.

Kluts de vier eitjes met twee grote lepels creme fraish in een kommetje door elkaar en voeg naar smaak zout en peper toe.

Vet de ovenschaal in met een beetje boter en bekleed deze met de bladerdeeg of het zelfgemaakte deeg. Verspreid het spinaziemengsel  in de ovenschaal en giet de ei-cremefraish eroverheen. Tenslotte nog naar wens geraspte kaas over het geheel strooien en de taart kan in de oven. Voor een houtoven en electrische oven is dit 175 C voor ongeveer 30 minuten.
Eet smakelijk!


Deel 1 : '  'Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.....'

2 opmerkingen:

  1. Lekker! Zo maak ik ongeveer spinazietaart maar met brandnetels kan het natuurlijk ook heel goed.
    Toen ik voor het eerst brandnetelsoep serveerde heb ik pas achteraf gezegd wat er in zat maar ze vonden het erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmm, fantastisch heerlijk verrukkelijk!

    (brandnetels in de soep kun je goed maskeren door ze fijn te malen in een handmolentje (of met zo'n staafmixer); hier vinden ze het dan heeeerlijk!)

    BeantwoordenVerwijderen