Pagina's

zaterdag 14 mei 2011

Koken op een houtfornuis

R.I.P

Het begon allemaal met dit kacheltje. Van mijn ouders geweest en daarvoor van opa en oma. Ongeveer zes jaar heeft hij bij ons dienst gedaan en kon hij, voor de verbouwing, ons hele huis warm houden. Ook hebben we twee winters lang met veel plezier op deze kachel gekookt. Soms was het even wat goochelen met de pannen, want het hout moest er van bovenaf in, maar wat genoten wij van dit kleine stoere kacheltje.
Helaas kwam aan dit alles een eind toen het hele afvoergassenkanaal aan de achterkant pardoes afbrak en neerviel. In mijn beleving zou dit kacheltje mij overleven, maar zoals je ziet komt aan alles een eind.

Tijdens het koken op dit kacheltje kwamen we erachter dat het eigenlijk heel simpel was om je eten te bereiden en tegelijkertijd je huis te verwarmen. Dat was ook niet zo moeilijk aangezien het hier om een ieniemienie arbeidershuisje ging. Hoe moest dat nou als ons nieuwe stuk was aangebouwd? De beneden verdieping zou toch gauw twee keer zo groot worden.  Na wat speurwerk en contact met mensen in Zweden via het web besloten we om voor een CV/ houtfornuis te gaan in combinatie met een zonneboiler. Het viel nog niet mee om een enthousiaste installateur in de buurt te vinden en iedereen rade het ons af. Nu zijn wij toevallig van het eigenwijze soort en hebben gewoon doorgezet. Zo kwam 1,5 jaar geleden 'Jessica' , met een busje vanuit Italie, in ons huis.

Dagelijkse kost

Wat zijn wij blij met Jessica! Ze bezorgt ons warm water, een warm huis, heerlijke warme maaltijden en een  knus gevoel. En het gas...., dat hebben we  laten afsluiten.
Omdat ik het niet kan laten, nog wat kneuterige plaatjes.

Dutch apple pie
Onthaasten
Pret voor twee/ fun for two

21 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijkheid1!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er idd heel gezellig uit.
    Wij hebben ook een (gewone) houtkachel, maar helaas kan ik er niet goed tegen...

    groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjonge, dat ziet er heeeel gezellig en fijn uit! Wat goed dat jullie hebben doorgezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat is er fijner dan op hout koken?! wat een fijn kacheltje hebben jullie! wij hebben een jotull én een vuurplaats buiten. ZO heerlijk!

    Bijzonder leuke blog ook, ik ga je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er héél gezellig uit! Jammer genoeg hebben we geen plek voor zo´n kachel, maar ánders...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Trudy dan maak je toch gewoon plek, want het gas word steeds duurder.

      Verwijderen
  6. Ik heb je blog net ontdekt en ik ben helemaal fan! Geweldig!!! Ik lees en zie zoveel terug van onze eigen manier van leven. Ik blijf je volgen hoor!
    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een zaligheid!!! Het ziet er super knus uit, en wat zal het lekker comfortabel voelen, de warmte (en ruiken waarschijnlijk!)
    Ik heb ook net je blog ontdekt..denk niet dat ik hier nog weg te slaan ben! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. we hebben ongeveer dezelfde, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke kachel.
    Hoe doe je het als het winter is en je moet weg? Dan kom je thuis in een heel koud huis.Of durven jullie de kachel te laten branden. En hoe doe je dat 's-nachts?

    Angela.



    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Helena, mijn vrouw en ik kijken al een tijdje uit naar zo'n leuk ding! Die moderne vinden we niet mooi. Heb je eventueel een adres voor ons waar je deze uitvoering kan kopen, al is het in Italie. Ben benieuwd, alvast bedankt. Vriendelijke groet, Bea en Gert 0653.838.064.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oooo wat heerlijk! En wat een leuk blogje heb je!
    Groetjes van Tante Tuut

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig!! Ik ben nu vooral benieuwd, hoe kook je in de zomer als het warm is en je geen kachel nodig hebt? Binnen wordt het veel te warm als je kookt, neem ik aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beste Helena,

    Voor een reportage in het winternummer van magazine Genoeg zijn we op zoek naar mensen die op een bijzondere manier hun huis verwarmen. Wij vinden jullie manier van verwarmen prachtig voor onze reportage. Zouden jullie willen meewerken? Ik hoor het graag!
    Vriendelijke groet, Heleen van der Sanden, hoofdredacteur Genoeg, info@geneoeg.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een mooi houtfornuis, ik wil zo een in de keuken, maar twijfels hierover. zoals is er verbrande geur verspreid in huiskamer, ik ben slecht tegen, in de tuin barbecue is ok maar niet binnen die geurt best zwaar voor longen, hoeveel keer per jaar moet de schoorsteen schoongemaakt worden ? en moment wordt er niet gekookt schakel de CV naar elektriciteit ? ..... nog meer vragen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoeveel kost de nieuwe ? bied de nieuwe houtfornuis meer mogelijkheden dan de oude ? want die zag ik regelmatig aangeboden op marktplaats. soms wil ik kopen om uitproberen maar durf nog niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, jee wat een vragen. De bovenkant van het houtfornuis werkt als een soort kookplaat en elk plekje heeft zijn eigen temperatuur. Verbrande geur? is er niet tenzij ik het eten laat aanbranden ;-))) Natuurlijk is er wel een kooklucht, maar dat heb je met gewoon koken ook. Het is de bedoeling dat we nog een schouw boven het fornuis maken. In eerste instantie wilden we daarin een afzuigkap verwerken, maar na jaren lang zonder mis ik hem niet en gaat er dus geen afzuigkap komen. Ik zet wel een raampje open.
      De schoorsteen vegen we 1 tot 2 keer per jaar met een speciale borstel. Ook maken we de kachel dan helemaal van binnen schoon om de water buizen en de oven.
      Onze CV is een watervat dat verwarmd wordt door het houtfornuis en/of een zonnepaneel. Het warme water in het vat verwarmt weer het water dat door de radiatoren en de vloerverwarming stroomt en het tapwater. Er wordt niet elektrisch bijverwarmd of wat dan ook. Ik moet bekennen dat de dagen waarop de vloerverwarming aan gaat jaarlijks op 1 hand te tellen is.
      Het houtfornuis is van Vescovi, een Italiaans merk. Helaas is er op dit moment geen importeur meer in Nederland. Het hele systeem, buffervat, houtfornuis, zonnepaneel en daarbij behorende pomp en veiligheidssyteem heeft ons destijds ongeveer 3500 euro gekost en we kregen ook ongeveer 700 euro subsidie.
      Het oude kacheltje dat we hadden is niet te vergelijken met het houtfornuis(cv combi). Hij had geen oventje, het hout moest er van bovenaf in (heel onhandig als je er pannen op hebt staan) en er konden maar 3 kleine pannen tegelijk op en was geen cvcombi. Toch heb ik er met veel plezier op gekookt. Als je iets graag wilt dan neem je sommige ongemakken voor lief. Het is maar net wat je wilt.

      Poeh, nou, ik hoop dat ik niets vergeten ben. Ben benieuwd wat je gaat doen.

      Verwijderen
  16. Dank voor uitleggen Helena, dan spaar ik liever een nieuwe houtfornuis,

    ik ben al een tijdje op zoek naar een houtfornuis als verwarming kachel voor gezelligheid vooral koude dagen, nu voorlopig BBQ oven

    Verbranden hout geur dat ruikt ik volgende dag nog na BBQ in tuin, zelf mijn kleding ook

    Hoe heet de subsidie, is die regeling nog bestaan.

    Dank

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Super gaaf! Nooit geweten dat het nog bestond, nu dat ik dit zie wil ik het maar al te graag zelf ook hebben! Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Blijkbaar zijn er nog mensen met mijn idee. Wij doen dit nu al een 7-tal jaren. Houtkachel om het huis mee te verwarmen, met een oven. Het warm water gaat in een groot buffer vat voor de CV. Maar ook het warmwater voor keuken en badkamer. Zelfs het wasmachien krijg er warm water van. Ongeveer een 6 maanden per jaar halen we ons warm water van de zonneboiler die ook op het buffervat is aangesloten. Ik kon enkel geen installateur vinden, dus heb het dan maar zelf gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen