Pagina's

maandag 2 mei 2011

Lievevrouwebedstro

De keuken ruikt overheerlijk naar zoete hooi. Niet door een geurkaas, zeepje, parfum met een stekker of weet ik veel wat, maar gewoon door lievevrouwebedstro dat ligt te drogen. Deze kleine bodembedekkende bosplant gaat overheerlijk ruiken als de bladeren gedroogd zijn. Vroeger werden de gedroogde bladeren uitgestrooid op de vloer, tussen het linnengoed gelegd en in matrassen gedaan. Nog een extra pluspunt is dat de geur motten en andere insekten verdrijft. Bij ons gaan de gedroogde bladeren dan ook tussen de winterjassen en extra winterdekens in de kist op zolder.

Lievevrouwebedstro

Door de geur alleen al is een kopje thee gemaakt van gedroogde bladeren de moeite waard (buiten de eigenschappen verfrissend, ontspannend en maagpijn verlichtend om) .
De bladeren kunnen pas geplukt worden als de plant bloeit en wordt geplukt met bloemstengel en al. Door de hele bladeren te bewaren wordt de geur behouden. Dit kruid is echt een aanrader!
Het plantje kan gemakkelijk vermeerderd worden door splitsing en kan ook goed gezaaid worden in de nazomer in vochtrige schaduwrijke grond. Ik laat dit jaar een stukje zaad schieten, als dit lukt deel ik graag uit. Ik houd jullie op de hoogte.

1 opmerking:

  1. Ook die heb ik in de tuin, ik stop het wel eens in geurzakjes van katoen. Ruikt jaren later nog steeds. Erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen