Pagina's

dinsdag 6 mei 2014

Moestuinmaandag


Hou jullie vast..... plantjes.

 De helft van mijn koolplantjes zijn opgegeten door ons ontsnapte konijn (a.k.a. Houdini). Echt binnen vijf minuten had hij het voor elkaar. De broccoli vond hij het lekkerst, want die waren allemaal weg. Vervolgens volgde er een klopjacht met een groot net. Houdini koos eieren voor zijn geld en belande weer in zijn hok.
(er ligt houtas om de kolen tegen de slakken)

Het project konijneren, ongeveer project nummer 10 op onze lijst, kreeg door deze actie code spoed. Zo kwam het dat de man een dag in de regen stond te zwoegen om gaas in te graven. Ik droog binnen, want er moet toch ook iemand op de kinderen letten (die met geen stok naar buiten te krijgen waren). Ik heb aardig wat gemopper gehoord in de trant van 'ik hou niet eens van konijnen behalve op mijn bord'. Gelukkig kan nu een dikke streep door het project en vind de man het toch wel leuk om vanaf het terras naar het konijn te kijken. Misschien dan toch nog een konijn er bij?

Een beetje een slechte foto, maar in dit bed staan preien, sla, spitskool, artisjokken en oost-Indische kers. Op de achtergrond een bloeiende ananas-salie en een rek met peultjes.
Hoog boven op de tuintafel, veilig voor de slakken, staan de pompoenen en courgettes. Voorlopig eten we buiten met ons bord op schoot. Goede oefening voor de motoriek van de kinderen. Een bord balanceren op je schoot, een glas water tussen je knieën geklemd en dan netjes met bestek eten.
De pompoenen en courgettes krijgen 's avonds nog een extra dekentje (ik lijk wel gek!).
Voorgezaaide peultjes en bietjes komen massaal op. De voorzaai bakken kreeg ik vorig jaar van een boerin uit de buurt en tot nu toe bevallen ze prima.


Verder veranderde de wei deze week van een gele zee in een witte zee.
Zo mooi! maar toen ik ook pluisjes zag neerdalen op mijn schone groente bedden moest ik toch even slikken. Als elk zaadje een paardebloem wordt...... nachtmerrie! De tijd zal het leren.



Heb jij ook een moestuin of verbouw je groenten, fruit en kruiden in potten op je balkon, vensterbank of terras? Deel dan je ervaringen, tips, boeken, adressen en niet te vergeten de tegenslagen met ons en plaats een link naar je blog bij de opmerkingen.
Je hoeft niet elke week mee te doen en je mag de link of blogpost ook op een andere dag plaatsen dan maandag.


Moestuinmaandag, week 19- 2014


12 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig verhaal! Ik zit hier echt te lachen achter mijn computer! Nee, geen leedvermaak, maar zo herkenbaar. Dat konijn.... Gisteren kreeg ook hier de buitenren een hoog stuk gaas, want konijn ontsnapte steeds.... en dan volgde er een klopjacht, mét vangnet! Ik ben er heeeeel goed in geworden, maar ben er nu ook wel klaar mee!
    En wat zullen je pompoenen tevreden zijn.... iedere nacht te worden toegedekt!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. o , o wat 1 konijn dan kan aanrichten, maar eigenlijk heel leuk om te lezen ik hoor de man hier mopperen ook herkenbaar zulke dingen maar je tui en voor kweek ziet er goed uit .
    En het resultaat van de ren en de tuin mag er weer Zijn.
    Groetjes albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. De man bedoelde het denk ik niet zo, maar buiten werken in de regen is ook gewoon niet echt tof. We hebben ook wel eens midden in de nacht in de stromende regen achter een ezel aan gerend en schrikdraad gerepareerd. Daar proberen we dan maar om te lachen, ik althans, de man moppert dan liever wat.

      Verwijderen
  3. Hahaha, je moet wat over hebben voor je moestuin! Ook ik heb gisteren een klein moestuin verhaaltje op mijn blog gezet. Ik wil dat wel elke week ( zo ongeveer) gaan doen want dat is gelijk een goede stok achter de deur om alles niet te laten versloffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O-o-o, dus behalve kinderboefjes heb je nu ook last gehad van een beestenboevenbende. Herkenbaar hoor, maar dan met onze kippen.
    Wat betreft je pompoenen, ik lees net dat je een ezel hebt, dan heb je misschien ook een mesthoop? Pompoenen doen het geweldig op een mesthoop en je hebt er tot het oogsten geen omkijken meer naar. Tenminste, dat is mijn ervaring.

    Mijn Moestuin Maandag stond gisteren al online:
    http://boerderij-zinin.blogspot.nl/2014/05/moestuin-maandag-4.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahaha dat konijn... Die had de 5 minuutjes van z'n leven denk ik :-)
    Wel herkenbaar, onze kippen kunnen in 5 minuten ook flink huishouden.. En nee, ze eten het niet op maar trekken het gewoon kapot :-)
    Groetjes, Markehttp://dagelijksbroodenmeer.blogspot.nl/2014/05/moestuinmaandag.html

    BeantwoordenVerwijderen
  6. www.ganzert.nl en oooow die witte pluisjes...herkenbaar, X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Volgens mij is er een massale konijnenuitbraak hahaha ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vanaf gisteren doe ik ook mee met mijn (Franse) moestuin. Veel tuinplezier allemaal. www.heenenterugnaardeardeche.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zoooo, dat ziet er supergoed uit zeg! En dat ondanks je konijn ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik ben helemaal jaloers op je zaaibakken! dat scheelt zoveel ruimte op de vensterbank!
    ik broeg me nog af, hoeveel plek neemt zo'n artisjokplant eigenlijk in? en geven die al oogst in het eerste jaar?

    ik deed deze week ook mee met moestuinmaandag:
    http://lullula.blogspot.be/2014/05/maandag-in-de-groentenhof-op-dinsdag.html

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Natuurlijk doe ik mee! :-)

    (bijna iedere week trouwens)

    www.eenvoudigerleven.blogspot.com

    En dat van die konijnenuitbraak... ja die ken ik. Bij mij vielen de palmkolen als eerste slachtoffer..

    BeantwoordenVerwijderen