Pagina's

woensdag 14 oktober 2015

Herfstbos?


Afgelopen weekend struinden we door het herfstbos. Het kan er zo mysterieus zijn met dat herfstlicht en al die vallende bladeren, sprookjesachtig.
 Deze week is het bos echter verboden terrein. In ieder geval voor ons. Maandag startte de elandenjacht. Spanning in het dorp en onder de kinderen. Wie gaat er met zijn vader jagen, onder schooltijd welteverstaan, en wie gaat er een eland neerknallen? Een vriendje van oudste zoon was dinsdag dolblij, hij had maandag een eland geschoten met zijn vader. Hij heeft dan ook een super mooi geweer volgens oudste en over die luchtbuks van het vriendje zullen we het maar niet hebben. Wist je mama, dat een luchtbuks die niet geladen is veel harder knalt dan als hij wel geladen is. Ik geloof dat we al aardig ingeburgerd raken.
Ik blijf deze week maar een beetje rondum house. Gelukkig zijn we nu lid van de bieb, kan ik me verstoppen in de boeken waar alles in het bos nog lieflijk en sprookjesachtig is.
Gelukkig duurt de jachtweel 1 week. O nee, als er niet veel wordt geschoten plakken ze er nog een weekje bij aan. Bend the rules, until they brake.....

11 opmerkingen:

  1. oef, ja! hmmm.... tja.
    ach. Waar het soms echt nodig is om de dierenstand een beetje bij te schaven (en om te eten), gaat jacht-om-de-lol er bij mij niet in. Maar ja, waar de wolven niet meer welkom zijn om het natuurlijk evenwicht te handhaven, moet wél wat aan de overpopulatie gedaan worden, anders worden de oogsten van de (overpopulatie aan) mensen weer opgevreten. Of gaan ze bij bosjes dood door de honger of krijg je zwakke kuddes..... Hmm. Tja. Oef.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook niet tegen de jacht. Heb ook te weinig kijk op/ verstand van zaken. Kijk alleen vol verwondering toe hoe dat hier gaat.. Wel vind ik mooi dat het hier , in mijn gebiedje, echt een sociaal gebeuren is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik snap helemaal wat je bedoelt.. ik hoor het ook van onze aboriginal familie in Zweden, hoe dat daar gaat en hoe ze er over denken. Wat hun eigen afwegingen zijn en hoe ze er mee opgegroeid zijn. Zij jagen nog echt om het vlees (nou ja, niet dat het nodig is, maar als een soort traditie) en zien wolven en beren als hun rivalen. Daar struinen de beren 's nachts langs de huizen als ze geen elanden kunnen vangen. Raar idee ;o)

      Mooi om zo alles van dichtbij mee te maken! En die bossen daar.... o ja, zo sprookjesachtig!

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is hier echt voor de lol! Hier is het ook begonnen en ze leven hier nog steeds met het idee van toen de wolven allemaal dood waren en ze een overschot hadden aan elanden. De waarheid is helaas dat het allemaal is om geld. De elanden eten te veel jonge boompjes op en dat kost de eigenaren van de bossen geld. En dat mag natuurlijk niet. Dus jagen maar en ondertussen vloeken op de wolven als ze een eland pakken want dan is het zielig! Of als je hond opgegeten wordt door een wolf, ook al de schuld van de wolf! Ik zie de trots niet van dieren doodknallen die zich niet kunnen verweren. Niet mijn ding. En hier zijn ze er ook helemaal vol van hoor! Hele feesten worden er georganiseerd! En de vrouwen zitten thuis met een walkie talkie mee te luisteren.
    Het verbroederd blijkbaar, maar het idee is achterhaald en er mag véél minder geschoten worden al dan verleden jaar puur omdat er niet genoeg elanden zijn. Ja ik heb de nodige discussies hier :P Zeker over de wolven hehehe. Ik help ze graag van hun roodkapjesyndroom af (idealistische ik haha).
    En wow lid van de bieb! Dat kon hier niet zonder nummer! Hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, precies, dat idee krijg ik er ook van, het gaat uiteindelijk tegenwoordig allemaal om geld, mooi verpakt in traditie.

      Verwijderen
  5. Ja, lid zonder nummer. Dat is ook het enige lidmaatschap wat we hier hebben 😉
    Ik zie hier veel oma's met de kleinste kinderen omdat de rest van de fam. Jagen is.
    En het boompje, eland, wolf cirkeltje is mij ook al ter oren gekomen. De wereld zit gewoon scheef in elkaar, maar het kan niet anders dan dat het gaat veranderen (eeuwige optimist). Maar over een jaar zal ik er weer over schrijven. Als ik helemaal ingeburgerd ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ja je krijgt zelfs geen supermarkt kaart zonder dat nummer :P
      En voor je persoonsnummer moet je ook nog een goede ambtenaar hebben. Oh en nog wat, sinds een jaar is het blijkbaar verplicht om een Zweedse id-kaart aan te vragen zodra je je nummers hebt, anders kan je hier geen rekening openen *zucht* Kost 400 kroon per persoon (kids hoeven niet tot 13 jaar) die je van te voren moet betalen en met je betaalbewijs moet je naar skatteverket om hem aan te vragen... Wij mogen dus 130 km heen en 130 terug alleen voor een idkaart, yay :P

      Verwijderen
  6. Ja, lid zonder nummer. Dat is ook het enige lidmaatschap wat we hier hebben 😉
    Ik zie hier veel oma's met de kleinste kinderen omdat de rest van de fam. Jagen is.
    En het boompje, eland, wolf cirkeltje is mij ook al ter oren gekomen. De wereld zit gewoon scheef in elkaar, maar het kan niet anders dan dat het gaat veranderen (eeuwige optimist). Maar over een jaar zal ik er weer over schrijven. Als ik helemaal ingeburgerd ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, dat was daar in Hedmark ook. Ja, hier ook maar zitten we er niet zo middenin.
    Ik begrijp ook niet dat men jaagt voor de lol. Zo'n mooi groot dier doodschieten.... als je ze wil schieten en van de natuur genieten, neem dan je camera denk ik dan. In Trysil had je zelfs een heel elandenfestival. En je moest wel op de paden blijven en duidelijke kleding dragen (geen groene jas en een Rudolf-gewei dat je nog over had van kerst ofzo)

    BeantwoordenVerwijderen