Pagina's

maandag 26 oktober 2015

Herfstvakantie

We gingen bootjes laten varen. In mijn gedachten maakten we bootjes van berkenbast en versierden deze met gevonden veren en bladeren. Maar hoe oogst je een stuk berkenbast zonder de boom teveel te beschadigen? Na een korte zoektocht op het internet was ik nog niet veel wijzer. In het kader van beperkte internetdata besloot ik het over een andere boeg te gooien. We sneden lege melkpakken aan de bovenkant open en maakten er een touw  aan vast. Heel simpel en ze konden het zelf maken. Oudste zoon fabriceerde nog een mast en zeil met het overgebleven plastic/karton en plakband. 
Wat blijft het toch een leuk spelletje. Bootje loslaten en dan kijken hoe ver hij komt. Het  touw bleef regelmatig haken en moesten de bootjes gered . Hink, stap, sprong en een staaltje balanceren van heb ik jou daar.
Kijk vooral even naar jongste zoon op de eerste foto. Hij weigerde zijn jas aan te trekken, die lag nog in de auto. Gelukkig maar, achteraf, want op een gegeven moment lag hij languit in het water. Nee hoor, het was helemaal niet koud (haha), maar ik mocht geen foto maken van zijn blauwe bibberende lippen. 

Als iemand weet hoe je berkenbast kunt oogsten, dan lezen wij dat graag. Het hoeft geen groot stuk te zijn. Alvast bedankt namens mij en de jongens. Dit was natuurlijk ook leuk, maar als een bootje zoekraakt in de stroom, hebben we liever een natuurproduct dat achterblijft dan een melkpak. Gelukkig gingen alle bootjes weer mee naar huis.

5 opmerkingen:

  1. Ik weet dat het in het voorjaar "gewoon" loslaat en dan kan je het met bakken verzamelen. (ook heel handig om vuur aan te maken!) In de winter houden ze hun bast veel te goed vast ;-)
    Ligt er niet ergens een gevallen berk?
    Het ziet er in ieder geval uit als big fun :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kinderen + water = eindeloos speelplezier :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik dacht net als Kaya: kun je niet gewoon een dode berkenstam vinden en die bast gebruiken? Misschien is dat vaak al weer net té verrot, maar je kunt mazzel hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk ze zich daar toch eens heerlijk vermaken... Súper hoor!

    BeantwoordenVerwijderen