Pagina's

zaterdag 30 september 2017

Stapelen maar!


Het is tijd om met mijn luie kont van de bank af te komen. Het stapel en sleep seizoen met hout is weer begonnen.
Leefden we vorig jaar nog in een huis dat geheel electrisch verwarmd werd is het nu  hout dat de klok slaat. In de boerderij zit een hele oude vedpanna  die een buffervat met water opwarmt die vervolgens weer het water voor de c.v. verwarmt.
Vedpanna
De vorige bewoners gebruikten iets van 80 kuub hout per jaar. Whoet, 80 kuub!!! Voor de vergelijking, in Nederland gebruikten we ongeveer 10 kuub per jaar en in ons vorige huis in dit dorp 25 kuub. Nu hoort er een stuk bos bij de boerderij, 12 hectare, en zou die 80 kuub geen probleem moeten zijn, theoretisch. Maar.... die bomen staan nu nog gewoon. Neerhalen is geen problem dat hebben we vaker gedaan, maar hoe krijg je die bomen uit het bos bij je huis? Vervolgens moet alles gezaagd, gehakt, gestapld en gedroogd. In augustus zijn we hier pas echt gaan wonen en het was al vrij snel duidelijk dat dat hout uit eigen bos dit jaar niet meer ging lukken.  Gelukkig zit er een houtboer in de buurt die nog een beetje hout had. In augustus hout bestellen is echt veel te laat, dat kan beter in het voorjaar en scheelt ook nog eens veel geld. Helaas,soms gaan dingen anders en dan is het maar zoals het is.
Eerste lading hout
Goed, de houtboer kwam met zijn trekker en storte 15 kuub hout. Het stapelen kon beginnen. Nou mijn lichaam had al even geen zwaar werk meer verricht.  Nu verdeel ik het werk natuurlijk wel over een aantal dagen, drie keer per dag een uurtje, maar voelen kon ik het wel. Supertrots was ik toen al het hout gestapeld in de schuur lag. Dat was wel van korte duur, want de houtboer storte de volgende dag gewoon nog eens 15 kuub. Jippie, mijn sportschool abonnement is vanzelf verlengt ;-)
Blij ei als de bult weg is.
Na deze 15 volgen er nog eens 15 en daarmee hoop ik dat we de winter door komen. In de tussentijd moeten we maar eens een plannetje maken voor ons eigen hout. De mannen van het gezin, sorry stereotiep, kijken verlekkerd allerlei filmpjes op internet over de meest brute machines die je voor al het werk kunt aanschaffen. Voorlopig is er nog alleen vrouwkracht beschikbaar.....met zo nu en dan een beetje kinderarbeid. Alle stapelcomplimenten die ik van de man krijg in het weekend neem ik met een glimlach in ontvangst. Een soort van alternatieve economie, zonder bonnetjes en belasting. Voorlopig is die vrouwkracht zo gek nog niet.

1 opmerking:

  1. Dat geeft wel een heel ander, minder romantisch beeld van de brandende houtkachel!😁 Succes met de volgende 15 kub.

    BeantwoordenVerwijderen