Pagina's

donderdag 22 december 2016

Hoeveel koste in 2016 het dagelijkse leven in Zweden

Misschien leuk om te weten hoeveel het dagelijkse leven in Zweden kost. Nu ga ik even van mijn eigen uitgaven uit van afgelopen jaar. Dat we driekwart jaar een dubbel huis hadden laat ik achterwege net als de verhuiskosten van Glava naar Oskarshamn, de verkoopkosten van ons huis in Nederland en de emigratie van Ibbeltje onze kat. Oeps, 5 maanden lang hadden we zelfs 3 woonplekken. Je begrijpt wel, dat we het afgelopen jaar heel vaak onze centjes hebben geteld. Lang leve de vette spaarrekening.
Een plaatje, anders wordt het wel heel dreug.
Globaal waren onze uitgaven per maand, uitgedrukt in Zweedse kronen, voor 2016 in Zweden als volgt:

Huishoud uitgaven: 1400 kronen per week \ 5600 kronen per maand

Hieronder vallen de uitgaven in de supermarkt en systeembolaget. Van appel tot zeep, even kort door de bocht. Ongeveer 90 % van de  zuivel, eieren , vlees en meelsoorten hebben een eco keurmerk. Voor groenten en fruit ligt het anders, daar komen we denk ik op 60% uit. Het is maar net  wat er in de winkel is. Lidl is onze favoriet en heeft  van bijna alle basisproducten een betaalbare eco-variant. Daar kan ik echt blij van worden. Bij de ICA supermarkt kopen we onze verzorgingsproducten van Urtecram. In mijn ogen voor een schappelijke prijs. Alcohol is nog een gevalletje apart, dat wordt verkocht in een staatswinkel. Geen probleem, want zoveel drinken we niet. Een paar biertjes per week en soms een fles wijn.
Spullen voor de kat vallen ook onder dit bedrag (exclusief dierenarts).
Kleine cadeautjes voor verjaardagsfeestjes zitten er ook bij.

Kosten huis: 7000 kronen per maand
Het huurhuis in Glava koste 5000 kronen per maand. Daar kwamen nog ongeveer elke maand 1600 kronen aan extra kosten bij voor hout, water, elektriciteit, vuilnis, riool en schoorsteenvegen..
Op dit moment  zijn we 7000 kronen kwijt en daar zit alles in qua vaste lasten voor het huis..

kosten verzekeringen: 500 kronen per maand
Dit is een grappig verhaal. We wilden alleen een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. In Zweden hebben  ze, bij de drie waar ik geweest ben, alleen totaal paketten met daarin inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, reis en weet ik wat nog wel niet meer. We zijn dus super over verzekerd voor mijn gevoel.
De autoverzekering is wel een aparte verzekering en lijkt op die uit Nederland maar dan inclusief pechhulp. Verder heb ik nog een soort aanvulling voor schade door aanrijden van wild. Is echt geen overbodige luxe in dit land.
Ik weet niet of we een dure verzekering hebben. Deze verzekeraar was de eerste van de drie waar ik langsging waar iemand was die goed Engels kon. De beslissing was snel genomen. Voorlopig is het goed zo en kan ik de persoon altijd bellen mocht ik vragen hebben. Verzekeringstaal in het Zweeds is namelijk best lastig.

kosten auto:
Oei, oei! Winterbanden met velgen, nieuwe zomerbanden, overzetten naar Zweden, APK nog in Nederland, stuk lampie, nieuwe ruitenwisserblaadjes, olie. 11000 kronen.
De benzinekosten zijn ongeveer 1200 kronen per maand.(buiten het reizen naar Nederland om)
Wegenbelasting bedraagt 500 kronen per maand.(even uit mijn hoofd, want kan het zo snel niet vinden. Ga ik nog opzoeken)

kosten vakantie: 15000 kronen
We reden in 2016  drie keer heen en terug naar Nedeland. Kosten voor het vervoer zijn ongeveer 5000 kronen per keer. Alleen in februari reed ik het op de heenweg in twee dagen. De rest van de keren reden we in 1 dag. In Nederland verbleven we telkens in ons eigen huis. Geen extra kosten (ahum).

kleding: 1500 kronen per maand
Let op! Dit zijn alleen de uitgaven van de man en mij. Ongeveer 1000 voor de man,inclusief kapper en 500 voor mij.

LOL: 600 kronen per maand
Denk aan een ijsje in de zomer, een keer uit eten of naar de film, binnenzwembad voor de winter, entre museum, benzine voor ons motorbootje etc.

Kinderen, 3 stuks van 13, 10 en 4 jaar: 3000 kronen per maand
Hierin zitten  de kosten voor de sportclubs, kleding, kapper, cadeaus, fietsen, mobiel, zakgeld en 900 kronen per maand voor de opvang. Dit jaar hebben we best veel nieuw moeten aanschaffen zoals goede regenkleding, winterkleding, schaatsen, helmen, ski's , ga zo maar door. Dan denk ik dat het volgend jaar wel minder kan, maar jeetje, wat groeien die kinderen hard. 

Internet:  400 kronen per maand

Netflix : 100  kronen per maand 

Mobiel: 99 kronen per maand

Extra aanschaf: 4200 kronen
We kochten twee stoelen, 3 vloerkleden, een prullenbak, een opruimding op wieltjes, nieuwe dekbedhoezen (op 3 plekken bedden. Ojee, ojee) en een aantal planten.

Zorgkosten
Verder hadden we geen zorgkosten in Zweden ondanks dat Madelief in het ziekenhuis belande op de OK en oudste zoon een sportblessure had. Alle kinderen gingen twee keer naar de tandarts (tot 20 jaar gratis). De man en ik zijn dit jaar niet geweest. Gewoon vergeten in alle hectiek.
Ikzelf werd opgeroepen voor twee bevolkingsonderzoeken, een uitstrijkje en een mamografie. Daar is een eigen bijdrage voor van elk 200 kronen. Het uitstrijkje is verzet naar februari 2017 en de mamografie liet ik aan me voorbij gaan ivm gebruik verouderde apparatuur. Wel ontving ik een brief dat in de stad verder weg nieuwe apparatuur is en ik daar terecht kan volgend jaar. Nog even over nadenken.

Alle bedragen zijn naar boven afgerond, vandaar de mooie ronde getallen. 

Nog even benadrukken dat dit dus onze cijfers zijn. Ik weet niet of het representatief is voor het gemiddelde leven in Zweden. We zijn niet echt super zuinig, maar doen voor mijn gevoel geen gekke dingen (behalve drie huizen tegelijk ;-)) 
Vragen of opmerkingen? 

Wisselkoers vind je HIER

7 opmerkingen:

  1. Als ik het zo lees en even snel meereken, dan kan ik me helemaal voorstellen dat je blij bent met die dikke spaarrekening! En idd, ik zou alles met een auto daar maar liever goed geregeld willen hebben. Het weer is daar toch wat heftiger dan in NL, denk ik. En de medeweggebruikers ook ;-) (die bruine harige dan)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moet dat eerste geen 14000 zijn? Zo niet dan wil ik bij je in de leer :D Die buitenkleding, oei he. Nodig, maar wel even slikken altijd. Roesten auto's bij jullie ook zo? Hier zie je auto's van een paar jaar oud compleet weggevreten O.o

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, haha dat is wat we per week uitgeven . Even veranderen. Zou toch wat zijn als dat lukte.

      Verwijderen
    2. Ja, vooral de onderkant en leidingen roesten hier snel. Mijn auto is pas anderhalve jaar in Zweden en is nog in perfecte staat volgens de keuringsmeester. Hij zei dat het over twee jaar wel anders zal zijn. We zullen zien. We zijn wel gewend aan hoge kosten voor de auto (lacht als een boer met kiespijn).

      Verwijderen
  3. Klopt dat het leven in Zweden even veel kost als in Nederland? Hier en daar wat verschillen maar verder... Ik moest nog wel eerst even kijken wat de koers was.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helena volgens mij is dit een prima rijtje.. ik hartje de LIDL ook hoor in Nederland krijgen ze ook steeds meer goede bio producten. Ook de a.ldi heeft veel bio..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, ik wilde ze post graag delen op de Facebookpagina van Expat Mama's maar er staan geen deelknoppen onder.

    Misschien een idee om die er onder te zetten? Dat maakt het makkelijk voor je bezoekers om je posts te delen : )

    BeantwoordenVerwijderen