Pagina's

dinsdag 2 oktober 2018

Joehoe!

Joehoe, daar zijn we weer! Een bericht vanaf ons stukje zweedse bodem. Na een lange winter, geen voorjaar en een hele lange zomer vind ik eindelijk de rust om weer wat van me te laten horen. Wie nog zin heeft om te volgen, lees en kijk even mee.

Na mijn laatste bericht in mei over gedoe met water volgde nog een  koude april met daarna een lange zomer, zeker voor zweedse begrippen. Een zomer waarin we niet op vakantie gingen, maar werkten op de boerderij, afgewisseld met een duik in een meer. Het is heerlijk om vies en bezweet na het klussen in een fris meer te duiken.

Bijna de hele maand mei, deed ik een poging om het huis te schilderen. Oude verf eraf krabben, schuren en schilderen. Wat een klus.  De eerste week van juni staakte ik mijn werkzaamheden. De kinderen kregen vakantie en ik was toe aan een pauze.


Schilder pauze. Villa kakelbont!
Na het schilderen was de groentetuin aan de beurt. Eindelijk!  Veel tijd stond er niet op de planning deze zomer voor de groententuin, door de vele klussen. Na drie jaar groentetuinloos, kon ik echt niet langer wachten. Zo blijft er altijd wel wat tussen komen. Dusss..... kleine tuin aangelegd.

Begin juni kregen de kinderen vakantie en vierden we midsommar met vrienden uit Nederland. Deze zomer gingen we niet naar Nederland, maar kwam Nederland naar ons. Wat was het leuk en gezellig om ons nieuwe plekje te delen met vrienden.

Ergens eind juni en juli begonnen we met het serieuze kluswerk. De keuken ging eruit, maar dan ook alles.
Werkvakantie.

Tijdelijke keuken. Ik waardeer stromend water en een afvoer weer.
Huld aan de man, die de hele keuken verbouwde.

Ergens tussen het klussen door was er ook nog twee weken lang elke dag een uurtje zwemles voor Lief. Niet binnen in een gloorbad, maar buiten in een meer 10 minuten verderop. Ideaal, mevrouw kon na een week zwemmen zonder hulpmiddelen! Heel gezellig ook, ouders mochten meezwemmen en elk kind ging in zijn eigen tempo. Dat eigen tempo, daar moest ik nog wel even aan wennen, gedrild als ik ben door het Nederlandse groepssysteem van luisteren, op een rijtje en doen wat je gezegd wordt. Helemaal niet nodig blijkt wel weer. Wat een bevrijding.
Zwemschool
Nadat de keuken weer een beetje gangbaar was, volgde een volgende grote klus, het dak van de schuur.


Weer een heel hoofdstuk appart, de schuur. Daar kom ik nog eens op terug. Bovenstaande foto is van afgelopen weekend. Een hele lange klus dus.


Super laag waterniveau. Normaal staan alle rotsen onderwater.
Het was niet alleen de zomer van veel klussen en zwemmen, maar ook de zomer waarin we geen vuurtje konden stoken, de vele bosbranden en het lage waterpeil in het meer . Iedereen slaakte een zucht van verlichting toen het begon te regenen. Er waren hier mensen met serieuze waterproblemen. Dan heb ik het niet over, ach gut, ik mag het gras niet meer sproeien. We hebben het dan over helemaal geen water meer uit de kraan , want op.

Jippie, regen!

Tenslotte, op de allerlaatste dag van de schoolvakantie.......een nieuwe huisgenoot!


BĆ„sse! 
(spreek je uit als Bosse)

Daar heb ik nog wel mijn handen aan vol, tjongejonge. Je zou toch denken dat ik na twee pups in huis wel weet hoe het met nummer drie. Gelukkig is het een leukerdje en is het alsof hij er altijd al is geweest. 






9 opmerkingen:

  1. Wat leuk om weer eens wat van je te lezen. En ik weet hoe het is om geen kraan en afvoer te hebben in je keuken. Wat een weelde als dat er weer is.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt he, die basisdingen die wij vanzelfsprekend vinden.

      Verwijderen
  2. Super leuk om weer iets te lezen van je. Geen water daar kan je je toch geen voorstelling van maken. Succes met verderklussenšŸ‘

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om weer van je te horen! Wat een kluszomer hebben jullie achter de rug, maar wat wordt het mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn weer van je te lezen en wat wordt het huis mooi! Eer van je werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ahhh leuk, ik vroeg me als eens af hoe zou t met jullie gaan :-)
    Begint echt op te knappen zo :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sjonge meid, wat een bedrijvigheid! En wat heerlijk om weer even met je mee te mogen lezen. Lekker droppie ook op de laatste foto! Die zal vast voor weer nieuwe avonturen gaan zorgen. Ik blijf je volgen hoor! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen